חדל קשקשת: היום, 20 בספטמבר, הוא יום הג'יבריש (National Gibberish Day), שמעודד אנשים לדבר ברור. ג'יבריש, או קשקשת, הן רצף של הברות שנשמעות כמו שפה אך הן חסרות משמעות לחלוטין.
אם דיברתם אל מישהו והוא לא הבין אתכם, אולי המילים והמשפטים שלכם נשמעו כמו ג'יבריש: בדקו אם ניסחתם את הדברים בצורה חד-משמעית שאינה נתונה לפרשנות, בדקו אם השתמשתם במונחים מקצועיים או בז'רגון טכני שאולי הם לא מכירים, בדקו אם הגיתם את המילים בצורה שגויה. כדי לשפר תקשורת בין אישית, היעזרו בבעלי מקצוע כמו פסיכולוגים, יועצים ארגוניים, מאמנים מנטליים, מגשרים, מנחי קבוצות, עובדים סוציאליים ורכזי משאבי אנוש.
אפילו אם ניסחתם מסר ברור, אולי משהו קרה לו בדרך, למשל תקלה בתקשורת, הפרעות בשידור או שאין קליטה. כדי לצמצם תקלות בציוד התקשורת, השתמשו במכשיר קשר לטווח ארוך, שדרגו את הטלפונים הניידים ותקנו את המחשבים.
איפה עוד צריך להעביר מסר ברור? משווקים ומפרסמים חייבים לתקשר את התועלות ואת הבידול של המוצר שהם מפרסמים כי לקוח שלא מבין, נוטש. כדי לקצר זמנים ולמנוע פגיעה בחיי אדם, לגופים בטחוניים כמו חברות אבטחה, המשטרה והצבא, יש נהלי דיבור ברורים ברשתות הקשר שלהם (נדב"ר).
מעצבים גרפיים שרוצים לבדוק איך מלל משתלב בעיצובים שלהם, משתמשים ב"לורם איפסום", מלל חסר משמעות המבוסס על חיבור לטיני עתיק. מגשרים עוזרים לצדדים בשיחה להבין את נקודות המבט אחד של השני. לפעמים קשה להבין סלנג של ילדים והוא נשמע למבוגרים כמו ג'יבריש. באופן כללי, בכל מקום עבודה ובכל פרויקט עם יותר מאדם אחד יש צורך בתקשורת ברורה בין אנשים, כולל עמיתים לעבודה, מנהלים, לקוחות וספקים.
אנשי מכירות מכירים את האמרה "נכון, לא נכון, חרטט בביטחון" – המשפט המצחיק הזה מחבל בעבודה ומפריע לסגור יותר; אם חסרים לכם פרטים על המוצר שאתם מוכרים, דאגו להשלים את המידע. אם אתם מנהלי מכירות, ערכו הדרכת מכירות ליישור קו בנוגע לכל המסרים המדויקים וההתנגדויות הנפוצות, כדי למכור בלי לחרטט.
דיבור בג'יבריש היא דרך להתגבר על מחסום השפה ולהפוך תוכן או מוצר לבינלאומיים: צפו בסרטים ובתוכניות טלוויזיה עם דמויות שמדברות ג'יבריש, למשל המיניונים בסרטי "גנוב על הירח" (Minions, Despicable Me) ושחקו במשחקי וידאו עם דמויות דוברות ג'יבריש, כמו הסימס (The Sims).
במחשבים, טקסט שנשמר לפי כללים של פורמט מסוים והמחשב מנסה להציג אותו לפי כללים של פורמט אחר, עלול להיראות כמו ג'יבריש – מדריכי מחשבים ונציגי תמיכה טכנית יסבירו מה זה קידוד, מה זה תקן יוניקוד לייצוג טקסט (Unicode) ואיך משנים ג'יבריש לעברית. תוכן מוצפן לפעמים מתחזה לתוכן חסר תכלית, כדי שלא ישימו לב אליו – חברות אבטחת מידע וסייבר יסבירו על קריפטוגרפיה ועל הדרך שבה היא מגינה על המשתמשים.
יום הג'יבריש מזמין מומחים בהתפתחות הילד לפרש מלמול של תינוקות, חנויות מחשבים, סלולר ומוצרי חשמל למכור מחשבים, טלפונים ניידים ואביזרי תקשורת מכל מיני סוגים, פסיכולוגים לסדר את הג'יבריש שבתוך ראשם של המטופלים, רכזי משאבי אנוש ליצור אווירת שיתוף פעולה, עבודת צוות ו"ביחד" באמצעות שפה ארגונית משותפת, חנויות ספרים למכור מילונים ומורים לשפות זרות להציע שיעורי שפה כדי ששפות שונות לא יישמעו כמו ג'יבריש, מתרגמים להפוך תוכן שנראה כמו שטויות לטקסט בשפה מוכרת, מומחים בסטוריטלינג ובדיבור בפני קהל להסביר איך להעביר פרזנטציה בדרך שאנשים יבינו ושחקנים להפיק מופע נונסנס כי אם כבר מדברים שטויות אז עד הסוף.
בתמונה: לורם איפסום. לימים מיוחדים נוספים: https://specialdays.co.il.
#ימיםמיוחדים #ימיםמיוחדיםבשנה #ימים_מיוחדים #ימים_מיוחדים_בשנה #ימיםבינלאומיים #יוםהגיבריש #יום_הגיבריש #יוםהגיברישהבינלאומי #יום_הגיבריש_הבינלאומי #משפטים #שיווק #תינוקות #צהל #עיצובגרפי #עבודה #תינוק #מילים #פרסום #מכירות #אימוןמנטלי #צבא #פסיכולוגיה #מסרים #תינוקת #מחשבים #משמעות #מעצבתגרפית #מסר #סרט #משפט












